Valberedning

INFORMATION OM VALBEREDNINGEN

Valberedningens uppgift är enligt Stadgarna paragraf 22 ”att lämna förslag till samtliga personval samt arvode”

Valberedningen arbetar självständigt gentemot styrelsen och presenterar sitt förslag på styrelse för kommande år vid föreningens årsstämma. Årsstämman beslutar vilka som ska ingå i den nya styrelsen och den kan komma med andra förslag på personer än de som valberedningen föreslagit.

Valberedningen träffas under hösten för att planera sitt arbete. Våren är den mest intensiva perioden då förslag på ny styrelse ska presenteras på årsstämman i maj. Vi kommer under våren att ta kontakt med alla boende för att få information om vilka personer som kan tänka sig att engagera sig i styrelsen som ledamot eller suppleant. Som styrelsemedlem har man stora möjligheter att påverka föreningens boendemiljö. För arbetet i styrelsen utgår ett arvode.

I en bostadsrättsförening är det medlemmarna som har ett ansvar för att ha en fungerande styrelse. Det värsta som kan inträffa om man inte lyckas få ihop en styrelse till föreningen är att bostadsrättsföreningen går i likvidation.

Enligt Bolagsverket:
”Bolagsverket bevakar att bostadsrättsföreningen har en behörig styrelse registrerad. Om den inte har det kan den riskera tvångslikvidation, det vill säga att vi beslutat att avsluta föreningen.”

Föreningen är medlem i Bostadsrätterna som erbjuder många bra kurser för både de som har erfarenhet av styrelsearbete i en bostadsrättsförening och de som inte har det.

Hör gärna av dig till valberedningen om du har frågor och om du är intresserad av styrelsearbete eller sitta med i valberedningen.

LEDAMÖTER I VALBEREDNINGEN

Liss Steimert